משחק בארגז חול

משחשיבות רבה יש לארגז חול בחצר גן הילדים.
יש לעזות הפרדה בין ארגז החול לשולחן חול.
ארגז החול חייב להיות מוצב בחצר, בגודל שלפחות 8 ילדים יוכלו להיכנס לתוכו ויוכלו לזוז בחופשיות, שולחן החול מיועד לפעילות בתוך הגן, החול בתוך השולחן והילדים עומדים מסביב ולכל אחד מהם תפקידים שונים.
 מה קורה לילד בזמן פעילותו בארגז החול?
היבט מוטורי
מוטוריקה גסה – מוטוריקה גסה היא אחד האלמנטים היותר חשובה בגיל הגן, חגורת הכתפיים זקוקה לחיזוק, ארגון הגוףכיווניםמושג יסוד שילדים לומדים בארגז החול, למעלה, למטה, מתחת, ועוד, הילד יכול להפעיל את כל גופו, ידיים רגליים בו זמנית, כל האיברים יכולים להשתתף במשחק החול, כמו כן הילדים הולכים בשיווי משקל מבסיס לארגז החול, ילדים קופצים לתוך הארגז.
מוטוריקה עדינה – כמו העברת חול מכלי לכלי, ניקוי החול ממקומות צרים, איסוף חול באגרוף היד ושפיכתו לתוך מיכל.
סנסורי תחושתי –
המגע בחול גורם לילד הנאה חושית, אגב ישנם ילדים שרמת הרגישות שלהם גבוהה ואינם מוכנים לגעת או לחוש את החול, ילדים אלה יש לקרב לאט לאט כדי לא לגרום לאנטי אצלם.
בחול יכול הילד לתת פורקן לתוקפנותו ע"י כל שהוא יכול לפרק את מה שהוא בנה, יכול לקבור כל מיני חפצים ודמויות שהוא מעוניין.
בפעילות ארגז החול משתמש הילד בכל החושים שיש לו: חוש ראיה, ריח, מישוש, שמיעה, לעיתים יש להרטיב את החול, כדי שהילדים יוכלו לחוש צורה אחרת של החול.

IMG-20160215-WA0001

 

שכלי –

יכולת לחולל שינויים, ע"י הפעילות שלו לומד הילד את הקשר בין הפעולה לתוצאה, אני עושה משהו ויש לכך תוצאה.
כמו כן יכול הילד ללמוד את חוק שימור הכמות, מיכל קצר ורחב מול מיכל צר וארוך, יש אותה כמות חול, למרות שהילד בטוח שבמיכל הדק והארוך יש יותר חול, תכונות חול יבש מול תכונות חול רטוב.
הילד פוגש ומרים חפצים שונים כמו מתכת, פלסטיק, קרטון, צבעים שונים של מכלים, שקוף, אטום ועוד..

חברתי –

מאפשר לילד לנהל דו-שיח עם הילדים סביבו, לנהל שיחות, שיתוף פעולה בין הילדים, למשל בנייה משותפת של כמה ילדים, או ילד שמוביל קבוצת ילדים לתהליך מסוים בארגז.
מטרות שולחן החול – שליטה על תנועת הילד, מכיוון שהחול נמצא בתוך שולחן.
למידת גבולות, ריסון אימפולסיביות, משחק דרמטי ע"י חפצים שיש בבית ודמויות המדמות את המשפחה, למשל הילד שנולד לו אח, הגננת תשים תינוק כאחת הדמויות ותבדוק מה הוא עושה עם התינוק וההורים, לפי המשחק יכולה הגננת לדעת באיזה מצב רגשי נמצא הילד.
משחק משותף + אינדיבידואלי, לעיתים ילד בוחר להיות לבד ליד שולחן החול ויש לאפשר לו. כמו כן יכולה קבוצת ילדים לשחק בשולחן החול.

פיתוח מוטוריקה עדינה –

שולחן החול יכול להוות תשובה למוטוריקה עדינה מכיוון שהדמויות קטנות ויש לעבוד איתם בעדינות.

תאום עין יד –

כאשר הילד מעביר חול ממיכל למיכל יש צורך בתאום עין יד.
ארגז החול עוזר היום גם התחום התרפיה בחול, שע"י משחק בחול, משחק דרמטי בחול, יכולה המטפלת לדעת מה מצבו הנפשי של שהילד ולטפל בו.